Intergymnasiaal Debattoernooi & NK Debatteren

Waarom debatteren in het onderwijs?


Debatteren in het onderwijs is belangrijk omdat het leerlingen de vaardigheid geeft elke actuele kwestie uit te pluizen. Ze leren zwakke van sterke argumenten te onderscheiden. Verder traint debatteren ook in luistervaardigheden: om te reageren moet je eerst kunnen samenvatten en analyseren wat een ander zojuist heeft gezegd. Maar het meest bijzondere: in een debat worden deelnemers at random als voor- of tegenstander ingedeeld. In de speurtocht naar de argumenten voor hun pleidooi – waar ze het persoonlijk dus niet mee eens hoeven zijn - blijkt de kwestie toch minder zwart-wit dan vooraf gedacht. Dat vinden wij een bijzonder waardevol leerpunt. U ook? Doe dan mee.

Wat houdt deelname in?


Deelname aan een debattoernooi betekent dat er een professionele trainer naar uw school toekomt om een les in debatteren en jureren te geven. Vervolgens gaat u zelf verder met oefenen met behulp van het lesboek dat u ontvangt. U kiest daarop vier leerlingen voor uw twee debatteams (elke school levert twee teams van twee debaters), één leerling voor de sprekerswedstrijd en één leerling-jurylid die als afgevaardigden naar het landelijke debattoernooi komen. Tijdens de landelijke toernooidag staat het debatteren centraal: er zijn drie voorrondes en de dag eindigt met een finale tussen de vier beste teams. Maar omdat die spanningsboog niet altijd strak kan staan, is er ook ruimte voor luchtigheid. Voor lunch, drankjes en foto’s wordt gezorgd. De enige echte VIPS tijdens de toernooidag zijn de leerlingen zelf. ‘Miscemus utile dulci’ zeiden de Romeinen al, oftewel: we verenigen het nuttige met het aangename.

Bron: Nederlands Debat Instituut